Tekutý písek - Malin Persson Giolito

PŮVODNÍ NÁZEV: Störst av allt
PŘEKLADATEL/KA: Helena Matochová
ŽÁNR: Thrillery, Světová literatura
NAKLADATELSTVÍ: Knižní klub
ROK VYDÁNÍ (v ČR): 2017
POČET STRAN: 372
VAZBA: pevná (hardback) s přebalem

Děj:

Maja Norbergová je chytrá bezproblémová studentka, která se zaplete do masové vraždy na střední škole. Z oblíbené holky, která před sebou měla slibnou budoucnost, se během jediného odpoledne stala dívka, kterou celé Švédsko nenávidí.



Můj názor na knihu:

Důležitá věc, kterou bych ráda vyzdvihla, je, že knížka neslibuje žádnou akci ani napětí. Příběh je vyprávěn v době, kdy probíhá soudní řízení a Maja příběh vypráví ze své cely. Díky tomu se dozvídáme informace o tom, jak funguje právní systém ve Švédsku a od našeho jsem na první pohled žádné rozdíly nepoznala. Autorka byla původně právnička specializující se na trestné právo a nabytých zkušeností bohatě využívá. V knížce je nejednou naráženo na napětí, které panuje mezi různými rasami a společenskými vrstvami.

Při našich prvních setkáních se mnou jednala jak s pomatenou módní blogerkou, který na palubě letadla svírá odjištěný granát. Jistě-jistě! říkala aniž se na mě odvážila podívat, jistě-jistě! Neměj strach, jsme tu od toho abychom ti pomohli. Jako bych vyhrožovala, že všechny kolem vyhodím do vzduchu pokud okamžitě nedostanu svoji biodynamickou rajčatovou šťávu bez ledu.
Moc se mi líbí čtivý styl, jakým je knížka napsaná. Měla jsem pocit, že ke mně hlavní hrdinka promlouvá a vypráví mi svůj příběh. Maja téměř po celou dobu příběhu působí znuděně a přijde mi, že projevování emocí bere jako slabost a je jí vlastně jedno, jak to s ní dopadne. Jediné části, kde více projevovala emoce, byly při myšlenkách na Amandu. Amanda byla její nejlepší kamarádka, která při masakru na střední škole také zemřela.

Díky flashbackovým kapitolám se dozvídáme věci před událostí, která Maje kompletně změnila život. Kapitoly, ve kterých se Maja vrací do minulosti se týkají především jejího přítele. Až do poslední chvíle nevíme, co se ve třídě vlastně odehrálo, máme několik variant, ale můžeme pouze tipovat, která z nich je ta správná.

Druhý pomocný advokát je chlápek kolem čtyřicítky s pivním mozolem, lívancovitým obličejem a úsměvem, kterým říká ,,mám doma péčko a skladuju ho seřazený podle abecedy v zamčený skříni". 
Na Maje se mi líbilo, že hystericky neječela, že je nevinná. Věci brala tak, jak jsou. Knížka tedy neomlouvá to, co se stalo. Příběh se skládá po jednotlivých dílcích, do konce nevíme, jak to vlastně bylo. Autorka dílky skládačky přidává s ideálním časovým odstupem, takže nic není uspěchané a zároveň nic neřeší zbytečně dlouho. Nebo to alespoň platilo pro většinu knížky. Ke konci se některé věci opakovaly. Jako by se autorka snažila rozuzlení co nejvíc oddálit.

Knížka se ve světě řadí mezi úspěšné, ale přečetla jsem si pár komentářů na databázi knih, kde z ní čtenáři nadšení nebyli. Nepochopila jsem řazení do YA literatury, protože knížka má k tomuto žánru opravdu hodně daleko. Témata, která se v knize řeší, by sice YA připomínat mohla, ale zpracování je surové a knížku bych mladším čtenářům nedávala.



Shrnutí:
Knížka je psaná velice čtivě a postava osmnáctileté Maji dokonale vykreslená. Příběh neobsahuje příliš akce, ale ta v příběhu nescházela. Její místo zaujaly jiné věci. Jako celek se mi knížka opravdu líbila a jsem ochotna přehlídnout menší nedostatky.

Obálka:

Knížka má opravdu nádhernou obálku a opět se mi více líbí přebal, který je tmavší.


Obálky jiných zemí:
Z ostatních obálek se mi nejvíce líbí třetí, přesto si ale myslím, že česká obálka je nejhezčí.





Hodnocení knihy:



Za poskytnutí výtisku děkuji nakladatelství Euromedia Group. Knížku si můžete zakoupit na e-shopu Knižního klubu.

Žádné komentáře:

Okomentovat


© Nacházíte se na Fandom before blood CZ.
Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Fandom before blood CZ.
Optimalizováno pro Firefox.