Artemis - Andy Weir

PŮVODNÍ NÁZEV: Artemis
PŘEKLADATEL/KA: Michal Prokop
ŽÁNR: Sci-fi, dobrodružství
NAKLADATELSTVÍ: Knižní klub
ROK VYDÁNÍ (v ČR): 2017
POČET STRAN: 280
VAZBA: vázaná (hardback) s přebalem

Děj:

Jazz Bašarová pracuje jako kurýrka na Měsíci. Pracuje převážně pro bohaté lidi, kterým nevadí připlatit si za propašování věcí, které jsou jinak na Měsíci zakázané. Jednoho dne dostane nabídku, která se neodmítá. Jako odměnu za zneškodnění 4 vozů by dostala peníze, které by jí vystačily na luxusní život až do smrti.

Co když se ale něco pokazí? Mohla by být zavražděna, nebo hůř, deportována z Měsíce.



Můj názor na knihu:

Už od přečtení Marťana doufám, že Andy Weir vydá další knihu. Tento americky spisovatel mi přirostl k srdci svým napínavým a hlavně čtivým stylem psaní a smyslem pro humor. Na jaře tohoto roku se mi konečně splnilo přání a Knižní klub vydal Artemis.

Jazz, stejně jako Mark z Marťana, je ironická, tvrdohlavá, má kritické myšlení, nebojí se opakovaně balancovat na hranici života a smrti a realizovat šílené nápady. Hlavní hrdinku jsem si proto okamžitě oblíbila. Bohužel další postavy už nemají tolik prostoru. Hlavně nesmírně zajímavý vědec Svoboda by si zasloužil minimálně o pár stránek víc.

Kdo ví proč usoudil, že agresor jsem já. Jenom proto, že jsem té svini chtěla vyškrábat oči a zakroutit krkem.  

Do příběhu jsou vkládány emaily, které si vyměňovala Jazz s Kevinem, což je její spolupachatel v pašování zásilek. Pracuje ze Země a s Jazz si dopisují už od školy, prostřednictvím jejich zpráv se dozvídáme o jejich snech a problémech z dětství a dospívání.



Některé čtenáře mohou odradit chemické a fyzikální části. V Artemis je více fyziky než chemie, hlavně kvůli jiné gravitaci. Já to beru jako plus, ale po zkušenosti s Marťanem vím, že to někteří vnímají jako překážku.

V příběhu se vyskytuje poměrně dost vulgarismů. Opět, někomu to může vadit, já to brala pozitivně. Jazz byla z nižší společenské vrstvy, dřív žila na ulici, takže je logické, že nemluví spisovným jazykem.

Oproti Marťanovi je knížka prostě slabší. Několik věcí zůstalo nedořešených. Většina vtipů je založena na tom, že na Měsíci je jiná gravitace než na Zemi, což jednou, dvakrát, maximálně třikrát super, ale když to autor připomněl, tak po osmé začínalo mi to lézt na nervy.



Shrnutí:
Ve výsledku jsem ráda, že jsem si ji přečetla. Překonat laťku nastavenou Marťanem je neskutečně obtížné, ale autor má potenciál na to ji zdolat, tak snad příště. Artemis je trochu slabší, ale i tak se jedná o skvělou knihu plnou akce, dobrého humoru a hlavně vesmíru, který Andy Weir umí popsat jako by za sebou měl několik let strávených na vesmírné stanici.


Obálka:

 Nádherná modro-zeleno-černá obálka v podobném stylu jako obálka Marťana, za mě jednoznačně 5 z 5hvězdiček.

Obálky jiných zemí:





Hodnocení knihy:

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Euromedia, Artemis si můžete zakoupit na e-shopu Knižního klubu.

Žádné komentáře:

Okomentovat


© Nacházíte se na Fandom before blood CZ.
Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Fandom before blood CZ.
Optimalizováno pro Firefox.