Nejchladnější dívka ve Městě chladu - Holly Black

PŮVODNÍ NÁZEV: The Coldest Girl in Coldtown
PŘEKLADATEL/KA: Michal Bednář
ŽÁNR: Sci-fi, fantasy, pro děti a mládež
NAKLADATELSTVÍ: Omega
ROK VYDÁNÍ (v ČR): 2017
POČET STRAN: 352
VAZBA: pevná (hardback) s přebalem

Děj:

Tana byla kousnutá upírem již v dětství, kdy se nakazila její matka, otec ji zavřel do sklepa a Tana i přes otcův zákaz nakonec podlehla nářkům své matky a otevřela dveře od sklepa. Matka ji kousla, ale otec zasáhl dřív, než bylo pozdě. Svou manželku zabil, ale jeho dcera zůstala navždy poznamenaná párem jizev.

O několik let později se Tana probudí po večírku. Všude jsou rozpáraná těla. Někdo pravděpodobně otevřel okno a upíři se dostali dovnitř. Při útěku Tana najde svého bývalého přítele, Aidana, pokousaného a přivázaného k posteli. S Aidanem byl v místnosti svázaný i starý upír Gavriel, kterého se Tana rozhodne také zachránit. Společně zamíří do Města chladu, kde netuší, co je čeká.


Můj názor na knihu:

Nejchladnější dívka si mě získala svou anotací. Příběh zněl zajímavě, když se mi knížka dostala do rukou, začala jsem přemýšlet, jestli to nebude jako každá série o upírech. Potěšilo mě zjištění, že to je samostatná knížka, tedy nejspíš žádné pokračování, zbytečné protahovaní, zkrátka nic. Knížka se čte dobře a děj příjemně ubíhá, pořád se něco děje a po pár stránkách jsem byla knížkou pohlcena a musela jsem pořád jen číst a číst. 

Do děje jsme sice vhozeni a během první kapitoly jsem netušila 'která bije'. Nebylo tomu tak na dlouho. Tana se vracela myšlenkami do svého dětství a do nové podoby světa čtenáře postupně zasvěcuje. V porovnání s Neviditelnou knihovnou, kterou jsem nedávno četla, byl vidět propastný rozdíl v množství informací. Tento pozvolný styl mi naprosto vyhovuje a byla jsem za něj opravdu vděčná.

Dřív na světě žilo pouze pár upírů. Poté se něco stalo a upíři se začali množit. Tento virus se dotýkal celých měst, ta poté byla obestavěna velkými hradbami a nazvána 'Městy chladu'. Do takového města byste měli odvézt všechny chycené upíry, nebo osoby upírem kousnuté. Říkáte si, ale jak se ve městech upíři živí? Je to prosté. Mnoho lidí se tam vydá dobrovolně za vidinou nekonečných večírků završených možnou proměnou v tyto překrásné krvelačné tvory. 


Proces proměny v upíra je snadný. Po kousnutí se člověk stane Chladným, jed v jeho žilách bude kolovat 80 dní, během kterých bude cítit velkou touhu po krvi. V této fázi jsou pouze dvě možnosti. Buď se Chladný nechá spoutat a bude trpět dokud ze s něj virus nedostane, nebo se napije lidské krve a stane se plnohodnotným upírem.

Tana je obětavá, ale zároveň není naivní a o všem přemýšlí. Když se pro něco rozhodne, jde za tím a získá to. V tomto případě to byl život. Její bývalý přítel Aidan je takové sluníčko. Občas mě štval, ale v částech s mladší sestrou Tany jsem ho zbožňovala, měli spolu moc hezký vztah, i přes to, že mu to s Tanou nevyšlo. 

Mojí oblíbenou postavou se stal Gavriel, takový ten tajemný sexy upír, kterého nejde nemilovat. Dobře, teď mi dochází že podobný typ je skoro v každé knížce, která se zabývá upíry, ale tam je to až moc okaté. Zkrátka za mě byl Gavriel ještě lepší než hlavní hrdinka Tana.

Postavy by se daly rozdělit do dvou skupin. Příliš dramatické (například otec Tany) a pak ty, kteří měli všechno 'na háku', vůbec nic neřešili a nejradši by se stali upíry. I pro toto zdánlivě nelogické chování bylo ale vysvětlení. Všechny postavy byly krásně popsány a měly svůj vlastní příběh, který pomáhá odhalit, proč se postavy chovají tak, jak se chovají.


Co mě hodně zaskočilo byla reakce Taniny sestry, která když se dozvěděla, že Tanu kousl upír byla nadšená. Ohledné Města chladu byla ještě nadšenější a nejradši by se tam odstěhovala. V knížce zabírají podstatnou část i sociální sítě. Dvojčata mající blog o upírech, kde dokumentují svoji cestu do Města chladu, upíři přidávající fotky na instagram, živá vysílání z nekonečných večírků, zkrátka sociální sítě všude. 

Knížka začala skvěle, bohužel z posledních pár stránek se vyklubalo tak trochu klišé, přesto jsem si čtení užila a byl to příjemný návrat k dobám, kdy jsem knížkami s upíří tématikou byla posedlá. Víc už vám o knížce neprozradím, zkrátka si ji přečtěte.


Shrnutí:
Knížka je originální a pokud patříte mezi fanoušky upírů, nebo jenom chcete vyzkoušet něco nového, knížku vřele doporučuji. Za celou dobu téměř neztratila úroveň, což se o nekonečných sériích jako jsou Upíří deníky nebo Škola noci říct nedá.

Mám jeden menší problém, za což ale nemůže autor knihy, ale nakladatelství. Vím, že je to dosti diskutované a připomínané, ale já si to neodpustím. Ty chyby a překlepy nepůsobí vůbec dobře. V tomto směru by chtělo zapracovat na všech knížkách od nakladatelství Omega a já věřím, že s tím v blízké době něco udělají.


Obálka:

Obálka se mi moc líbí. Je tajemná a k příběhu skvěle sedí. 

Obálky jiných zemí:




Hodnocení knihy:

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Omega, díky kterému jsem si užila pár skvělých večerů s knížkou. Pokud vás knížka zaujala, můžete si jí zakoupit zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat


© Nacházíte se na Fandom before blood CZ.
Úpravu šablony provedla Lucy Lillianne. Titulní obrázek vytvořila Fandom before blood CZ.
Optimalizováno pro Firefox.